For meg som lærer er det også en kjærkommen forandring og jeg er inne på ukjent farvann. Så her er det flere som kommer til å lære!
Det er flere samarbeidsformer vi kan bruke når vi skal skrive digitalt.
Kort fortalt har vi:
- Håndskrift. Forutsetter at man har en håndskrift de andre i gruppen kan lese. Brukes i tillegg til det man skriver på pc´en. For meg er det mest en vane at jeg må ha kladdeboka ved siden av.
- MS Word. Forutsetter at brukerne har de grunnleggende ferdighetene i tekstbehandling. Mange elever har mye å lære her, de er ofte gode på alt som har med spill å gjøre men er ukjente med tekstbehandling. (Harboe 2010).
- E-post. Forutsetter at alle i gruppen har pc og tilgang til internett. Og selvfølgelig at alle leser e-posten sin med jevne mellomrom og at e-post adressene er oppdaterte.
- DropBox: Digital tjeneste for å dele og synkronisere filer mellom to Mac maskiner eller mellom en Mac maskin og en Windows maskin.
- Google dokumenter: En tjeneste fra Google for skriving og utveksling av digitale tekster. Fungerer bra når en gruppe elever/studenter skal skrive en oppgave sammen. Det er også enkelt for en lærer eller veileder å gi tilbakemelding. Dokumentet lagres og oppdateres fortløpende. Forutsetter at alle har pc og internett-tilgang. Og min erfaring så langt er at det er veldig kjekt når man først har fått kontroll på alle passord og mailadresser....
Dette er bare noen av mulighetene, og bare i veldig korte trekk. Artig og ikke minst lærerikt og motiverende. Også digitalt skriver man for å lære, og man lærer av å skrive!
Sist men ikke minst; jeg lærer mye om digitale verktøy "langsmed". Og det gir mersmak.
På min utmerkede studiegruppe i DKL1 er vi godt i gang med samskriving. Blir spennende!
http://www.flickr.com/photos/photographermom/4621644666/
Sist men ikke minst; jeg lærer mye om digitale verktøy "langsmed". Og det gir mersmak.
På min utmerkede studiegruppe i DKL1 er vi godt i gang med samskriving. Blir spennende!
http://www.flickr.com/photos/photographermom/4621644666/
______________________________________________________________________________
Litteraturliste:
Pettersen, Roar C,2008. Oppgaveskrivingens ABC. Oslo: Universitetsforlaget.
Harboe, Leif,2010. Norskboka.no. Digitale verktøy i norskfaget. Oslo: Universitetsforlaget.
Her har du reflekter godt over noke av det som er viktig i bruken av tekst. Etter å ha lest dette, ser eg du har andre vinklingar enn det eg har hatt på det, det kan godt vere du har den erfaringa som vi som ikkje har arbeid som læraraR har. Fin slutt der du skriv om å lære etter kvart, det trur eg vi gjere med dette kurset i DKL.
SvarSlett