torsdag 23. februar 2012

Sammensatte tekster









































Foto: Meg selv.
(Personen på bildet er min egen datter. Hun har godtatt at jeg publiserer dette).



Norskfaget forholder seg til et bredt spekter av tekster, både muntlige, skriftlige og sammensatte tekster, der skrift, lyd og bilder spiller sammen. Et norskfag for vår tid bygger på et utvidet tekstbegrep som inkluderer alle disse tekstformene. Faget skal hjelpe elevene til å orientere seg i mangfoldet av tekster og gi rom for opplevelse, læring, refleksjon og vurdering. I tillegg skal faget stimulere til utvikling av gode læringsstrategier og evne til kritisk tenkning og motivere til utvikling av lese- og skrivelyst og gode lese- og skrivevaner”.

Sitatet har jeg hentet fra Kunnskapsløftet, Læreplan i norsk, under formål for fag. 1.-4. trinn.

Gjennom leksjonen sammensatte tekster og gjennom DKL studiet, har vi stiftet bekjentskap med flere nyttige digitale verktøy for arbeid med sammensatte tekster.
I dette eksempelet har vi brukt “Comic Life” til å fortelle en historie ved å kombinere tekst og bilde i en tegneserie.


“Creaza” er et annet program for å arbeide med bilder, lyd og video som jeg har kikket på i forbindelse med denne leksjonen. Dette er nettbasert, slik at man kan opprette en konto på You Tube og få tilgang til et endeløst bibliotek av filmer man kan bruke videre. Her finner du tilogmed filmversjon av bruksanvisning på "Creaza". Aldersgrensen på 15 år setter begrensninger på bruk og utelukker barneskolen.

Fordelen med “Comic Life” er at det er enkelt å lære seg for barn på 1.-4.trinn, det er artig å bruke, og man kan bruke egne tegninger og foto.

Min historie utspiller seg en dag i september 2011 der Gina fikk sin første fisk på kroken. Til stor jubel måtte vi inn i “Moods” -butikken med blodige hender, skru på sjarmen og spørre pent om å få en pose til fisken. Der var det omvisning med designere og bestemødre. Fisken ble selvfølgelig pent pakket inn i silkepapir av butikkdamen og Gina var et eneste stort smil….

I skolesammenheng ville jeg ha brukt historien til å skrive en skjønnlitterær tekst om hvordan eleven kjører rosa traktor hjem til Ålesund! Mange muligheter for å være kreativ og lage flere historier, men da med manipulerte bilder…
Mulighet for å skrive en faktatekst også her, for eksempel om fisken. Da ville jeg som etterarbeid laget et elektronisk tankekart i fellesskap som utgangspunkt for faktatekster.
Historien kan elevene eksempelvis skrive etterpå i fellesskap ved hjelp av Google dokumenter. Jeg har god erfaring med å la en elev starte fortellingen, og så fortsetter de andre med hver sin del og tilslutt har vi en liten bok. Eksempelet viser hvordan ord og bilde henger sammen.
Lay out og fargevalg er det selvfølgelig (produsent) Gina som står bak. Det er viktig at elevene selv får velge lay out og stil på egne produkter. 
Elevene må få lov å være produsenter og være aktive i tekstskriving og fotografering. "Learning by doing" kalte John Dewey det. Elevene lærer gjennom å være aktive deltakere, og det er viktig at vi lar de få produsere og ikke bare konsumere.

Jeg ser i skolesammenheng at det å kombinere tekst og bilder er motiverende for de fleste, og spesielt for elever som ikke liker å skrive. De vil gjerne starte med et bilde eller flere, så går skrivingen lettere. Motivasjonen og mestringsfølelsen er etter min erfaring også raskere innen rekkevidde.


Dette er bare eksempel på hvordan man kan gjøre det. Her er uante muligheter! Poenget er å ta i bruk, bli kjent med de ulike verktøyene for å finne ut hva som er best egnet. Hvis vi tør å leike oss, være kreative i produksjonen av sammensatte tekster, er gode eksempler og har kompetanse i bruk av ulike programmer, går vi foran og engasjerer elevene. 

________________________________________________________________ 

Kilder: 
UFD (2006) Læreplan i norsk, sammensatte tekster.
Tilgjengelig fra:  http://www.udir.no/Lareplaner/Grep/Modul/?gmid=0&gmi=158731&v=1


Store norske leksikon, tilgjengelig fra nettet: John Dewey










3 kommentarer:

  1. Hei Gro!
    Syns du har reflektert godt i dette innlegge og peikt på fleire gode ting. Flott at du kjem med eksempler på korleis ein kan arbeide vidare på dette.

    Du nemner også at dette er ein fin metode og bruke til elever som ikkje er så glad i å skrive - dette er jo en flott måte å drive tilpassaopplæring på i den vanlege kvardagen der ein kan lage ulike oppgåver det nokre elevar kan sette tekst til bilde mens andre kan lage ei historie om kva som skjer vidare.

    SvarSlett
  2. Jeg synes du har reflektert godt i dette innlegget. Det er interessant at du kommer med eksempler på hvordan man kan arbeide med digitale verktøy med sammensatte tekster. Du nevner at dette er spesielt motiverende for de elever som ikke er så glad i å skrive. Dette får meg til å tenke på tilpasset opplæring (TPO), og hvordan bruken av IKT kan være til hjelp ved at det gir flere læringsmåter. Jeg er enig med deg i det at vi må våge å leke. Men da vi som lærere våge å tenke litt mer utradisjonelt, som Høiland og Wølner sier det ”For å få lærerens undervisningskunst til å blomstre gjennom bruk av digitale medier må han våge å gi litt slipp på metodikkens tradisjonelle arbeidsmåter” (Høiland og Wølner, 2007, s.27).

    SvarSlett
  3. Eg tykjer også, som mine medstudentar, at du har oppretta eit informativt og reflektert innlegg om samansette tekstar.
    Eg, som deg, opplev også at tekst med bilete, og gjerne lyd, appelerar meir til elevane enn ein vanleg tekst utan slike verkemiddel.
    På ungdomskulen nyttar eg derfor ofte Youtube, og har gjerne ein eller fleire filmar per time. Dette tykjer eleven er spanande, og er ein fin avkopling fra den elles tørre leseboka, noko som kan stemme overens med Synnøve sitt sitar frå Høiland og Wølner, 2007, s.27:
    "For å få lærerens undervisningskunst til å blomstre gjennom bruk av digitale medier må han våge å gi litt slipp på metodikkens tradisjonelle arbeidsmåter"

    SvarSlett