søndag 13. november 2011

LYD




Det har vært utrolig artig å lære om digital lyd, og ikke minst få oppdage mulighetene som ligger her til bruk i skolen.
Øvingsoppgavene jeg har gjort og leksjonene vi har fått i dette emnet har gitt innblikk i en helt ny verden.
Gjennom programmet Audacity har jeg lært å spille inn og redigere lyd.
Jeg har lært å laste ned ei fil og åpne den i Audacity og hvordan jeg skal komprimere filer i Audacity og til Mp3 filer.
Jeg ser mange spennende muligheter til å ta i bruk Audacity i skolen.
Ikke bare i musikk der elevene kan komponere selv, men også i norsk (f.eks. i leseopplæring) og spesialundervisning. Det å få lest opp tekst i et overkommelig tempo der eleven selv kan sitte med boka si foran seg, er glimrende trening både i norsk og engelsk. Og motiverende!

I engelsk kan man også lese opp gloser for å lette innlæringen.
Ved å legge inn musikk eller annen form for lyd, krydrer man en  Power Point eller en annen form for bildepresentasjon.
Oppgaven "Gjett lyden" var artig, spesielt for familien som kom med mange gode forslag.
Brukt i undervisningen er det å få  oppgaver av denne typen  en super "gulrot" for de elevene som trenger det. Også her er det lurt å avogtil bevege seg ut av klasserommet. Ut for å lytte, leite etter lyd og så leike seg med å spille inn lyden og sist men ikke minst: redigere og legge på effekter om man ønsker.

5 kommentarer:

  1. Spanande å sjå korleis andre ser for seg måtar å arbeide med lyd på i skulen. Eg trur dette er noko som er veldig viktig, både som arbeidsmetode og som du seier, ei "gulrot".
    Når det gjeld leseopplæring er det også fint at elevane vert vande med å høyre deira eiga stemmer tidleg. Då vert ikkje denne "rare" stemma så rar lengre når dei vert eldre og skal arbeide i feks. språklab. Fokuset forsvinn gjerne frå det faglege om ein ikkje er vand med å høyre stemma si.

    SvarSlett
  2. Her fekk du fram fleire gode poeng med å bruke lyd i undervisninga. Du skriv at ein kunne brukt lyd til dømes i leseopplæringa, dette trur eg kunne fungert svært godt. Både i forhold til at elevane kan høyre sin eigen framgang etter lengre tid, og at dei kan få øve seg på innleving, tempo og stemmebruk.

    SvarSlett
  3. Jeg ser også som deg mange muligheter med å bruke lyd i skolen. Arbeid med lyd kan knyttes opp mot kompetansemål i flere fag. Det finnes arbeidsmåter som passer bedre for noen elever enn for andre. Bruk av lyd kan være til hjelp med tanke på læringsstiler. Å bruke lyd kan være en alternativ arbeidsmåte for elever som lærer best auditivt. Da kan man bruke lyd som et element i tilpasset opplæring.

    Spesielt har jeg i mine praksisperioder fått erfart hvordan lyd kan være til hjelp i leseopplæring og i spesialundervisning. På en praksisskole hadde de ”Språkverksted”, en metode for å styrke norskopplæringen på småskoletrinnet. Elevene arbeidet der på forskjellige stasjoner. På den ene stasjonen var det lytting ved hjelp av en cd-spiller og hodetelefoner. Der lyttet elevene på en tekst samtidig som de hadde teksten foran seg. Utrolig lærerikt både for meg og elevene.

    Nå har vi jo uante muligheter med programmet Audacity også.

    SvarSlett
  4. Flott at du har funne eit digitalt verktøy som du følar vil gje meirverdi i skulen. Dette seier eg meg einig i. Lydredigeringsprogrammet er kreativ måte å jobbe med ulike mål i undervisninga. Ein er med på å møte kvar enkelt elev sidan undervisninga blir meir variert og dermed tilpassa. Programmet er motiverande og kjekt for elevane å ta i bruk. Det at elevane kan bruke dette programmet til å nå forskjellige mål i mangfoldige fag er ein bonus. Det viser at verktøyet ikkje berre er med på å nå dei aktuelle måla i fagplanen, men også stimulerar den femte grunnleggande ferdigheita som er digital kompetanse

    SvarSlett
  5. Ser at du også ser på dette som et godt verktøy til både tilpassa opplæring og som ei gulerot. Og at lydopptak kan brukast til fleire fag for å få et bedre utbytte av timene. Særlig for de elevene som er svake lesere eller lyttere.

    SvarSlett