fredag 18. november 2011

Opphavsrett og personvern

På 3. samling har vi lært om opphavsrett og personvern.
Et spennende tema, siden det skjer mye på denne fronten i form av elevarbeider/-blogger og  hjemmesider for de ulike skolene. Jeg ser at det ofte kan gå "fort i svingene" fordi det kan være stas for skolen å ha en veldig oppdatert hjemmeside. Og mange elever lager egne blogger på skolen og privat.
Det er derfor viktig at vi som skal arbeide med dette, vet  hvilke regler som gjelder slik at publisering av tekst og bilder skjer på en ryddig måte.
Skolen har et ansvar for å innhente tillatelse fra elevenes foresatte til publisering av bilder av elevene på sin hjemmeside. Denne tillatelsen bør fornyes hvert halvår.

Linken som ble anbefalt på samlingen heter Internett i skolen, Etikk og jus, og er en web tjeneste beregnet for skoler og lærere: http://www2.skolenettet.no/etikk_jus/index.html

Her får man gode tips og nødvendig informasjon om etiske og juridiske problemstillinger knyttet til bruk av Internett i skolen. Både med tanke på elevarbeider som skal deles på nettet og skolens hjemmeside. Smart å sjekke ut!



Gruppeoppgave på samlingen:

Grunnleggende personvern og opphavsrett innebærer at du må spørre fotograf om samtykke vedrørende opphavsrett til et bilde du vil publisere, om du ikke har tatt bildet selv. Om det ikke er dine egne barn på bildet du vil bruke, må foreldre til barn under 15 år samtykke i at bildet blir publisert på Internett.

Oppgave 1:
Er det dine egne barn på et bilde, må de være enige i at bildet blir delt. En må være oppmerksom på barnas alder, og ta hensyn til det. Små barn, er de istand til å avgjøre hva som er greit å publisere? Her er det viktig at vi som voksne tar hensyn og bruker sunn fornuft. Dersom en annen enn meg har tatt bildet av mine barn, må jeg ha fotografens samtykke til å legge ut bildet.

Oppgave 2:
Om jeg har fotografens samtykke er greit å publisere bildet, siden det er i det offentlige rom, en lekeplass. Jamfør § 45 Åndsverksloven. Barna må være enige.

Det er ikke nødvendig å innhente opphavsrett for  hvert enkelt bilde. Vi må altså ikke spørre hver gang. Skriftlig samtykke til  skolebruker ok.  Altså en generell tillatelse i gitte sammenhenger, men denne må fornyes med jevne mellomrom. Dette gjelder feks til bruk på skolens hjemmesider. På min skole sender vi ut et skjema med jevne mellomrom, i forbindelse med foreldremøte.  Begge foreldrene bør skrive under på skjemaet.
Skolen bør spørre hvert halvår, så her må jeg ta en ny runde på dette med foreldrene etter jul!
Skolen har plikt til å forsikre seg om at de som samtykker har de opplysningene de trenger for å gjøre en kvalifisert vurdering. Datatilsynet har en egen veiledning om dette.

Som  lærere er det viktig at vi har et etisk filter (sitat Kjell Antvort), dvs at vi bruker sunn fornuft! Og videre ha i bakhodet at det som er lov,  ikke allltid nødvendigvis er så lurt! Vi må vite hva vi gjør, og være trygge på at vi har lovverket i ryggen før vi publiserer noe, og gi denne kunnskapen videre til elevene.

Oppgave 3:
Vi må innhente samtykke fra maleren av bildet. Om han ikke er i live, må vi innhente samtykke fra familien hans/hennes. Fotografen sin tillatelse må vi også ha. I tillegg må vi innhente samtykke fra galleri/museum der maleriet faktisk er.

Tips til lesestoff om emnet: Hauge,T. og Hagedal, M. S. (2000) Internett i skolen - Etikk og jus, Nasjonalt læremiddelsenter, Oslo (Internett) Tilgjengelig fra: http://www2.skolenettet.no/etikk jus/

Oppgave 4:
Lyd
http://www.mp3.com/free-music/

I det du laster opp en lydfil, gjør du denne tilgjengelig for andre. Du gir på en måte tillatelsen fra deg, dvs at du i dette tilfellet  gir samtykke i det mp3.com skal gjøre med filen. Når det gjelder andre sin publisering av ditt arbeid f eks her i mp3.com, er det lov i privat bruk. Det vil si å høre på musikken er lov.
Privat sfære kan inkludere en liten skoleklasse. Skal andre sitt arbeid publiseres eller bearbeides, må det foreligge en eksplisitt lisens (cc lisens) eller man må innhente tillatelse fra den eller de som har laget musikken. Er det flere produsenter, kan det bli komplisert å innhente samtykke fra alle.











5 kommentarer:

  1. Ser du har fylgt med i timene. Kunne godt tenkt meg å lese litt om dine erfaring for opphavsrett, eller hva du syns om det.

    SvarSlett
  2. Tusen takk for godt samarbeid Gro! Og en enda større takk for at du skreiv da dataen min ikkje ville meir.

    SvarSlett
  3. Takk det samme, Kamilla! Tror dette var den mest effektive samlingen jeg har vært med på. Jeg har lært så mye disse to dagene, at jeg har mest lyst til å bare drive med dette og lære meg det skikkelig. For meg er det en ny verden med digital lyd, smarte tavler og digitale tankekart. Utrolig spennende og inspirerende å besøke Velle skule i Ørsta. Kunsten for mitt vedkommende blir å ikke bli helt satt ut av hva som er mulig, men begynne i det små. Trur eg....

    SvarSlett
  4. Ja som vi har erfart gjennom denne samlingen, er det svært mange hensyn vi må ta når vi bruker kilder på Internett. Jeg er enig med deg i det at det er viktig for oss som lærere å kjenne lovverket her. Jeg lærte på samlingen at det er viktige element man må avklare om dette i skolen. Det gjelder hvem du spør, hvor ofte du spør og hva man spør om. Her kan det lett kunne bli misforståelser om man ikke formulerer seg riktig. Forhåpentligvis vil dette endre seg etter som så mange lærere tar DKL og får digital kompetanse ;-)

    SvarSlett
  5. Opphavsrett og personvern er eit spennande tema, men samtidig utfordrande med tanke på at det er vanskeleg å kontrollere. Flott at du viser til link angåande etiske og juridiske problemstillingar i forhold til dette emnet. Det er viktig at ein som lærar sett seg inn i dette og er bevisste på eventuelle konsekvensar publisering av bilete kan gi. Dette er også eit emne som er viktig å arbeide kontinuerleg med i undervisninga. Det heng også saman med kildekritikk og at me som lærarar skal legge ha fokus på dette i undervisninga slik at elevane blir stimulert til kritisk tenkning (utdanningsdirektoratet, 2010)

    Kjelde:
    Utdanningsdirektoratet (2010): Prinsipp for opplæringa – læringsplakaten henta 27.11.2011 frå http://www.udir.no/Lareplaner/Prinsipp-for-opplaringa/?p=2

    SvarSlett