fredag 13. januar 2012

Gruppeoppgave i sosial web

På dag 2 fikk vi i oppgave å skrive en gruppeoppgave med sosial web som tema.

Oppgaven skulle skrives i Wikispaces.

Wikispaces er beslektet med nettleksikonet Wikipedia.
Som med Wikipedia er det brukerne som er produsenter og stadig oppdaterer artiklene. Tanken er at flere skal arbeide med den samme teksten, endre den om man vil. Men de "gamle"versjonene blir lagret og er lette å finne fram.
Wikispaces egner seg ypperlig til for eksempel arbeid med sammensatte tekster i læringsarbeid. Her kan man inkludere media andre har laget, for eksempel en video fra You Tube sammen med teksten man har skrevet. Filmen kan selvfølgelig også være selvlaget! Det enkleste er da å opprette en konto på You Tube og laste opp videoen man har laget her, og så innlemme den på rett plass i prosjektet sitt i Wikispaces.
Alle kan opprette "rom" i Wikispaces, der de bestemmer hvem som skal ha tilgang til å lese og skrive. Lærere kan opprette et rom for en klasse eller en gruppe til et prosjekt og elever kan opprette rom i forbindelse med prosjektarbeid.
Et brukervennlig publikasjonsverktøy, siden spesielle forkunnskaper ikke er nødvendig. Wikispaces finnes i en reklamefri variant, det er en stor fordel ved bruk i skolen.

Her kan du lese mer om Wikispaces...

...og om Wikipedia her.


Kamilla, Synnøve og jeg skrev oppgaven i Wiki sammen. En ny måte å samskrive på, litt uvant.
Vi oppdaget at vi måtte planlegge hvem som skulle skrive når. Ikke noe problem når vi sitter i samme klasserom. Her fant vi ut at Google docs er enklere i forhold til samskriving, siden teksten lagres fortløpende. Men Wiki er absolutt et spennende verktøy vi kommer til å bruke i undervisningen! Mange muligheter her for å lete, finne, skrive, dele, publisere og ikke minst lære!

Den glimrende gruppeoppgaven til Synnøve, Kamilla og Gro finner du her!

1 kommentar:

  1. Eg er heilt enig. Etter at vi gjorde samme oppgåva opplevde også vi at vi måtte planlegge kven som skulle skrive kva. Der er eg enig i at Google Docs er hakket betre å bruke.

    Uansett artig å ha brukt Wikispaces og få erfaringar med det, då eg ser at elevane likar veldig godt denne måten å arbeide på. På denne måten tilpassar vi oss litt til "Wikipedia-generasjonen" :)

    SvarSlett