søndag 12. februar 2012

IKT og tilpassa opplæring

Tilpasset opplæring innebærer variasjon på mange nivå.
Vi som underviser må sørge for å variere
  • lærestoff
  • arbeidsmåter
  • læremidler
  • organisering
  • intensitet
(UDiR, 2012, Prinsipp for opplæringa) Fra emnet IKT og TPO våren 2012 ved Kjartan Bjorøy.

På Blindheim barneskole i Ålesund som er min arbeidsplass, mener jeg vi er flinke til å variere og tilpasse undervisningen. Vi er organisert som en "åpen skole" med store og åpne areal til hvert trinn. Jeg er kontaktlærer på 4.trinnet dette skoleåret. Innenfor trinnet organiserer vi skoledagen med klasser, mindre grupper og en til en undervisning. Vi er fire kontaktlærere og 3 styrkingslærere på mitt trinn, i tillegg til to assistenter. Det er styrkingslærerne som har størstedelen av spesialundervisningen og styrkingstimene. Vi kontaktlærere deler inn elevene i grupper innenfor klassene slik at vi sikrer tilpasset undervisning her også. Å tilpasse og variere undervisningen handler om å gi alle elevene en god arena for læring og mulighet for mestring på sitt nivå, i klasse og i mindre grupper. Viktig at vi også ser de skoleflinke elevene og gir alle  noe å bryne seg på. 

Min erfaring er at for å få til variasjonen, må vi ha lett tilgang til utstyr og nå er jeg så heldig å ha bra med PC´er inne i klasserommet, slik at jeg kan integrere IKT som en naturlig del av undervisningen og gjøre den tilgjengelig for alle elevene.
Et viktig poeng, særlig etter som elevene blir eldre, er at det ikke skal "vises" at nivået er forskjellig. Det fine med mange av undervisningsoppleggene på nettet er at de er lette å tilpasse den enkelte elev uten å stigmatisere. Ved første øyekast ser oppgavene alle får, like ut!
Vi er så heldige å ha et eget datarom, der hver klasse har en time i uka. I tillegg har vi et "verksted" med Smartboard der vi har mindre grupper elever som gjør ulike oppgaver på nettet.

Bruk av lydoppgaver er populært. Med hodetelefoner på, er det lettere for mange elever med konsentrasjonsvansker å holde fokus lengre. De slipper å bruke energi på å lese oppgavene, og da er det plutselig gøy. Dette har jeg særlig erfart i fag som naturfag/samfunnsfag og engelsk når jeg har med hele klasser på datarommet.

Jeg bruker nettoppgavene til læreverkene vi bruker på min skole som  Gaia sine nettoppgaver.(naturfag/samfunnsfag), Stairs sine nettoppgaver (engelsk) og nettsidene til Multi. (matematikk). Multi har gode oppgaver tilpasset Smartboard også.

Andre nettsider vi bruker mye i forbindelse med spesialundervisning på Smartboard er:
Moava, en nettside for flere fag og ressurser for barnehage og opp til 10.trinn.
Her finner vi også nettsiden til matematikk.org, en ressurs som er veldig godt egnet til tilpasset opplæring i matematikk til allle trinn. Her øver elevene i eget tempo, ved å bruke for eksempel Regnemesteren.
Her arbeider de på sitt nivå og får diplom når de for eksempel klarer hele 8-gangen. Jeg bruker denne en god del på alle mine elever, de flinke får bryne seg og de svake opplever mestring på sitt nivå. Motiverende med diplom som vi henger opp i klasserommet!
I norsk velger noen elever å skrive på pc, og dette går som en drøm når de bare kan si fra til læreren at de gjør nettopp det. Setter seg ved pc´en, skriver, lagrer og printer ut. Mange som står fast i en skriveoppgave synes det er stas å begynne for eksempel en fortelling eller faktatekst med å finne et bilde på nettet først. Da har de forsiden klar, med forfatter og gjerne også sitt private forlag og skriveprossessen kan begynne....
Mange gode produkt å vise til her!

3 kommentarer:

  1. Jeg synes du kommer med gode tips her - og matematikk.org tror jeg kommer til å bli brukt mye når jeg skal undervise i matematikk. :)

    Har dere mange pc- er i rommet i forhold til antall elever? En time i uka på datarom høres ikke mye ut, men det stiller seg nok litt annerledes om dere har nok pc- er i rommet til disposisjon hele uka.

    SvarSlett
  2. bruk av lydoppgaver har jeg aldri vært borti før. dette virket som en god ide. at de med konsentrasjonsvansker får stenge ut resten og konsentrere seg om oppgaven. bra at skolen invisterer i sånt utstyr!

    bra at dere også varierer for de flinke elevene også. alle kan trenge litt tpo i blant. sterke som svake elever. bra for å holde på motivasjonen.

    SvarSlett
  3. Fint innlegg du har her. Mange gode tips, som kan være verdt å ta med seg. Viktig at utstyr og fasiliteter ligger til rette. På vår skole er det både plassmangel og utrangert utstyr, slik at dette kan medføre utfordringer når en skal legge til rette ulike opplegg. Men gode tips, og fint innlegg.

    SvarSlett