lørdag 10. mars 2012

Digital arena

Viktige moment for å lykkes med integrering av IKT i læringsarbeidet:
  • en lærer som er oppdatert og engasjert
  • god klasseledelse
  • godt læringsmiljø med gode relasjoner
  • la elevene lære av hverandre og hjelpe hverandre
  • la elevene få frihet til å gå og finne stoff selv, ikke bare sitte ved pulten 
  • godta at elevene kan mer og lærer nye verktøy og programvare fortere enn læreren
  • la elevene presentere for hverandre
Å lære i et sosialt samspill med andre er i tråd med mer fokus på det sosiokulturelle aspektet ved læring. Elevene lærer gjennom dialog og samspill med andre. I leksjonen om digital arena ved Lila Moberg og Kjartan Bjorøy, henvises det til at Vygotsky mente at all intellektuell utvikling og tenkning skjer gjennom sosial aktivitet. Læring har med andre ord sitt opphav i det sosiale samspillet og læreren legger til rette for at læring skal skje ved å være en "stillasbygger", i følge Kitt Lyngsnes og Marit Rismark i boka "Didaktisk arbeid". Det er med andre ord positivt for elevenes læring at de oppmuntres til å hjelpe hverandre og samarbeide i læringsarbeidet.

Jeg legger opp til mye samarbeid klassen min, og jeg ser at elevene lærer av hverandre og har stor glede av å samarbeide. Måten jeg presenterer nytt stoff på kan jeg variere utifra tema og fag. Særlig etter at jeg fikk Smartboard i klasserommet ser jeg mange nye muligheter hele tiden. Både med tanke på presentasjon av nytt stoff og elevmedvirkning. De siste ukene har jeg latt to og to gjøre ukesjekken i matematikk sammen. Jeg står så langt bak i klasserommet at elevene ikke vet at jeg følger med på Smartboarden engang. Lærerikt og kjekt for elevene, og jeg får meg mange gode "a-ha opplevelser" når jeg ser hva de har lært og hvordan de samarbeider....

Hvordan presentere og dele bilder fra et prosjekt/ tur på en effektiv og trygg måte? En smart måte å gjøre dette på er å bruke Picasa Web album. Grunnen til at jeg måtte finne en annen måte er at ikke alle foreldrene ønsker bilde av sitt barn på hjemmesiden. Picasa Web album løste dette for meg. Jeg laget et eget album fra vår artige tur til Sunnmøre museum, sendte en mail til foreldrene med link til akkurat dette albumet. Det er kun foreldrene, og elevene via foreldrene pluss meg selvsagt som har tilgang og kan kommentere bildene.
Stor stas, og jeg har fått veldig positive tilbakemeldinger fra elevene og foreldrene. Elevmedvirkningen består i at elevene var med å fotografere (min iPhone) og kommentere bildene. Presentasjonen i klasserommet på Smartboarden.
Temaet for besøket var " Skoledag for 90 år siden", et opplegg Sunnmøre museum har for elever på  4. trinn i Ålesund kommune.
Jeg har fortsatt å bruke denne måten å dele bilder med foreldrene på, men det er viktig å støtte opp om skolens hjemmeside og legge ut noen klarerte bilder der også. 

Jeg ble imponert over Hawes Primary School sin hjemmeside, se den her.
Innbydende og med mange gode sider. Litt preget av at jeg holder på med "Prosjekt Leselyst" på skolen nå var det som som fenget meg mest  Book Club. En ny vri, og artig å lese! Tydeligvis en primus motor i form av en bibliotekar/lærer som reklamerte for bruk av siden og nye bøker på vei inn. Sikkert ekstra motiverende at flere kan legge inn kommentarer på samme bok!

Bloggene laget ved hjelp av WordPress.com var også veldig tiltalende. Her kan man blogge på ulike språk, og som engelsklærer ser jeg mange muligheter her. Spennende!
Jeg ser også en kjempemulighet når skolen skal planlegge et større arrangement, som her et 75 års jubileum. Her kan tidligere elever blogge og dele bilder. En strålende mulighet for skolen til å samle inn materiale til en felles presentasjon! Her ser du nettsiden til jubileet.

Jeg ville vært litt skeptisk til å legge ut elevenes læringsmål for det nye året på nettet, som de har gjort på
Wallwisher. Begrunnelsen min for det er at det kan bli veldig synlig hvilket faglig nivå elevene er på. Men er målene litt generelle og "ufarlige" slik som eleven som vil forbedre håndskriften sin, er det ok.


Kilder:

Leksjonstekst Barn og unges digitale arena 2, DKL 102 våren 2012 av Lila Moberg og Kjartan Bjorøy.
Lyngsnes, K og Rismark M, 2007. Didaktisk arbeid. 2. utg. Oslo: Gyldendal Akademisk.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar