søndag 18. mars 2012

Netvibes og RSS i undervisningen


Digital kompetanse er så mye mer enn å kunne det rent tekniske ved en datamaskin. Elevene må også kunne søke  på rett sted og vurdere kritisk den informasjonen de finner. Harboe skriver i Norskboka. no at  det å kunne håndtere store mengder informasjon er en viktig ferdighet i vårt informasjonssamfunn. Ved å bruke RSS teknologi kan vi skaffe oss oversikt over informasjonen på nettet som endres og oppdateres hele tiden. Vi får teknologien til å jobbe for oss, og vi sparer tid.


Min erfaring som lærer er at elevene også trenger endel veiledning på hvor de skal søke, og vi sparer mye tid i timen på at jeg har funnet relevante og pålitelige kilder på forhånd. Etterhvert lærer de å gjøre denne utvelgelsen selv.

Store norske leksikon definerer informasjonskompetanse som "en samling av ferdigheter som gjør en person i stand til å identifisere når informasjon er nødvendig, og som setter vedkommende i stand til å lokalisere, vurdere og effektivt anvende denne informasjonen."


Her ser du min Netvibes-konto som jeg opprettet i forbindelse med DKL studiet. Her abonnerer jeg på RSS-feeder som jeg synes er relevante med tanke på blant annet jobb og studiene.
Jeg oppdaget Netvibes i leksjonen om informasjonskompetanse, og ser allerede at jeg sparer tid på å holde meg oppdatert på de emnene jeg underviser i!
Vi fikk en artig opplevelse her i familien da jeg kunne vise tenåringen at Al Jazeera og CNN dekker samme nyhet på vidt forskjellige måter. En fantastisk mulighet i engelskundervisningen  åpenbarte seg da jeg oppdaget at du kan velge å få nyheter opplest på engelsk.
Nettvett og kildekritikk er emne man må ha fokus på hele tiden, og det er viktig at elevene lærer seg dette tidlig.

Skjermkuttet viser førstesiden på Netvibes kontoen min.



___________________________________________________________________________________
Kilder: Harboe, Leif (2010) Norskboka.no, 2. utgave.
Oslo: Universitetsforlaget.
Store norske leksikon. Tilgjengelig fra:
http://snl.no/informasjonskompetanse



2 kommentarer:

  1. Etter at jeg fikk Netvibes konto har det vært enklere å følge med på nyheter, blogger og mail.Det er artig å abbonere på RSS-feeder som er aktuell for meg, og som du nevner det er veldig aktuelt i jobben som lærer og i DKL studeiet. En kan på denne måten holde seg oppdatert hele tiden på en enkel måte.
    Du nevner og at elever trenger endel veiledning på hvor de skal søke etter aktuelt stoff, og at du sparer mye tid i timen på at du har funnet relevante og pålitelige kilder på forhånd. Noe jeg synes er veldig lurt og som du skriver tidsparende. Dette blir ofte lett glemt hos noen lærere, og de sender elevene ut i Internett uten å vite hvor de skal lete. Men ved rett veiledning vil de tilslutt klare dette alene. Å samle relevant stoff til elevene i Netvibes vil være en aktuell måte å hjelpe de fram på.

    SvarSlett
  2. Dette er en ny verden, og praktisk i en travel hverdag! Det siste jeg la inn var Læremiddelportalen. Nå får jeg oppdatering på nye digitale læringsressurser og det er så lett tilgjengelig. Det at det er så kortfattet gjør at jeg rekker å lese det med en gang, og det er en kjempefordel. Samme med nyhetene, og jeg har allerede fått endel favoritter. Et utrolig bra verktøy jeg bruker hver dag, og ikke skjønner hvordan jeg klarte meg uten...

    SvarSlett