torsdag 26. januar 2012

Tenkeverktøy



Elektroniske tankekart

Digitale tankekart har den fordelen i forhold til tankekart på tavle eller papir at du har: 
  • ubegrenset med plass
  • du kan legge inn bilder og film fra ditt eget digitale bibliotek
  • legge inn bilder/film fra nettet 
  • du kan lagre 
 
Piaget sin teori om hvordan vi organiserer tankeprossessene våre i kognitive strukturer og skjema blir ofte koblet opp mot bruk av tankekart. Uansett alder har vi erfaring, kunnskap og tenkemåter og dette danner grunnlaget for våre kognitive strukturer og skjema. Piaget mente at vi kombinerer det vi vet fra før (assimilasjon) med ny kunnskap (akkomodasjon). Når vi lærer endrer vi og utvider vi vårt allerede eksisterende skjema. I følge Piaget er læring en individuell, kognitiv prossess der eleven må være aktiv for å kunne konstruere sin egen kunnskap. Læreren sin rolle blir å legge til rette for egen aktivitet.
Å lage egne tankekart for å strukturere lærestoff er i så måte en god måte å lære på. Men det ligger også mye god læring i å samarbeide om å lage tankekart i fellesskap. Det har vi erfart gjennom DKL studiet der vi har laget ganske så bra tankekart (synes vi selv) under tildels sterkt tidspress, og lært av hverandre! Jeg har også latt elevene mine lage tankekart i fellesskap etter at vi fikk Smartboard i klasserommet.

Nettbaserte tankekart som jeg viser eksempler på her, skal støtte oss i læringsarbeidet og det skal ligge en merverdi i å bruke dette for elevene. 
Det er flere typer tankekart, de fleste er nettbaserte og godt egnet for samarbeid. 
I DKL brukte vi Mindomo under planlegging og arbeidsfordeling av gruppeoppgaven M1 nå i vår. Her er et eksempel, hentet fra appappeal, en nettside som presenterer flere mindmaps.



Mindomo screenshots

Mindomo screenshot







Vår planlegging av gruppeoppgave M1 i Mindomo.

Jeg hadde lyst å prøve ut en ny variant nå, og valgte Mind Node som er Mac basert. 
Kostet på meg Pro varianten til  140 kr, men gratisversjonen er også fin. Begge selvfølgelig nettbaserte med mange muligheter. 
Bildene jeg har brukt er mine egne (iPhoto) og eleven er min tålmodige sønn og forsøkskanin, Jonas på 15. Stort sett to hestehoder foran sin mor i den digitale verden, men han var ukjent med digitale tankekart. Når han nå leser til prøver og eksamen på 10. trinn, bruker han Mindomo.


Her har jeg brukt det digitale tankekartet i stedet for å notere på papir, når jeg har lest om emnet. Oversiktlig og morsomt, særlig fordi man kan legge inn illustrasjoner som passer. Det er også veldig effektivt når man blir vant til denne måten å arbeide på. Det er lett å ta fram igjen et lagret tankekart, og også forbedre det.




Som bruker av Mindomo får man også tilgang til ferdige tankekart, som for eksempel om blodomløpet. Et godt eksempel på en idemyldring i starten av et emne.Gull verdt i en hektisk hverdag, men som alltid viktig å sjekke først at alt er ok. Selvfølgelig også tenke ut om det er tilpasset aldersgruppen og om det er nødvendig å justere. 



I læringsarbeid er det lett å se at man med fordel kan bruke dette verktøyet i en idemyldringsfase ved for eksempel arbeid med tekstskaping. I starten på et nytt tema eller emne er dette også en fin måte å introdusere nytt stoff på. Jeg ser mange muligheter, også i småskolen, både i norskfaget og i naturfag og samfunnsfag. Jeg ser for meg at ved introduksjon av nye tema som vist med blodomløpet, eller om  planetene/solsystemet må dette være en glimrende innfallsvinkel. Bruk av filmsnutter kombinert med fakta og tale er det lett å fenge elevene, det er min erfaring.
Viktig at elevene også får erfaring med å lage tankekart på egenhånd.


MindNode tankekart om digitale tankekart, av Gro:


Tankekart i MindNode, et Mac basert program jeg måtte prøve ut!


Kilder:

Leksjon om Tenkeverktøy DKL 102, ved Kjell Antvort, HVO våren 2012
Lyngsnes K. og Rismark M. 2007. Didaktisk arbeid. 2. utg. Oslo: Gyldendal Akademisk.

4 kommentarer:

  1. Artig å lese at du har laga deg tankekart frå nettopp leksjonen om tankekart! Det var oversiktleg og greitt framstilt synst eg. Trur absolutt, Jonas, vil ha nytte av å bruke digitale tankekart når han les til prøver/eksamen. Eg hugsar at eg laga meg eit tankekart og tidslinje (på papir) då eg kom opp i eksamen i norsk munnleg 3.året på vgs. Det hjalp meg veldig, då hadde eg knaggar å henge fagstoffet på. :)

    SvarSlett
  2. Jeg synes også det er et godt verktøy, både til å lære bedre og huske lettere det vi har av pensum i studiene, og til eksamenslesing!:) Hva tenker du om MindNode sammenlignet med Mindomo?

    Linken til tankekartet i Mindomo ser ikke ut til å fungere. (Er det bare meg det er noe galt med?:p)

    SvarSlett
  3. Mindomo er nok lettere å dele med andre, siden Mindnode krever at du har Mac.
    MindNode har en gratis variant, jeg valgte Pro til ca 140 kr. Så helt overkommelig! Men som sagt, til samarbeid som vi har gjort med gruppeoppgaven, er nok Mindomo greiest. MindNode gjør det fantastisk enkelt å bruke bilder og film fra eget bibliotek.

    SvarSlett
  4. Synes du kommer med et godt eksempel på hvordan en kan bruke Mindomo og MindNode. Fikk gleden av å introdusere det for en kollega, og hun ble begeistret. Kommer nok til å bytte ut papirversjonen med en oversiktlig og plassbesparende digital versjon.

    SvarSlett